استوانه مدرج

استوانه مدرج Graduated cylinder یک ابزار آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری حجم مشخص و معینی از مایعات و مواد در آزمایشگاه کاربرد دارد. نام دیگر این وسیله مزور است. مزور شباهت بسیار زیادی به لوله آزمایش دارد، با این تفاوت که کف آن تخت است و میتوانیم آن را روی سطح میز قرار دهیم . مطالب منتشر شده در این مقاله در رابطه با انواع استوانه مدرج، کاربرد ها و روش های استفاده از آن می باشد. اگر شما هم قصد خرید استوانه مدرج را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی دراین باره را به دست آورید.

استوانه مدرج

این وسیله یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین وسیله های آزمایشگاه است که دارای یک پایه گرد و از جنس شیشه پیرکس با تحمل حرارتی بالا می باشد. لبه این وسیله دارای یک آبریز به سمت بیرون است که موجب انتقال مایعات از آن به ظروف دیگر را فراهم می کند. برخی از مزور ها دارای پایه پلاستیکی هستند.

کاربرد مزور

همانطور که از نام آن پیداست، کاربرد اصلی این وسیله برای اندازه گیری حجم مایعات و انتقال آن هاست. دقت اندازه گیری آن از ارلن و بشر بیشتر است ولی به دلیل قطر بالا، دقت آن از بورت و پیت کمتر است. مزور ها در دو نوع استوانه مدرج شیشه ای و استوانه مدرج پلاستیکی هستند و هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. مزور های پلاستیکی سبک تر و ارزان تر هستند و کمتر در معرض شکستن قرار می گیرند، ولی مزور های شیشه ای دقیق تر هستند.

استوانه مدرج

مزور های پلاستیکی معمولا از جنس پلی پروتئین برای مقاومت شیمیایی بسیار بالای آن و یا پلی متیل پنتن به دلیل شفافیت استفاده می شود. هر دوی این خصوصیات آن ها را سبک تر و نشکن تر از شیشه می کند. ولی همانطور که پیش تر اشاره شد، دقت مزور های پلاستیکی، پایین تر از نوع شیشه ای آن است.


تفاوت ارلن با استوانه مدرج چیست؟


روش استفاده از استوانه مدرج شیشه ای

برای استفاده از این وسیله فقط کافی است مایع مورد نظر خود را داخل آن بریزید. سپس ممکن است سطح مایعی که درون شیشه قرار گرفته، به شکل منحنی باشد. در این حالت، به صورت قرار دادی پایین ترین جای منحنی را به عنوان حجم در نظر می گیریم و عدد روی درجه گذاری به عنوان حجم مایع گذارش می شود.

قیمت استوانه مدرج

قیمت این وسیله بسته به نوع و اندازه آن متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت های دقیق لطفا از طریق شماره های زیر با همکاران ما در واحد پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت:  مزور ,استوانه مدرج شیشه ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *