کاربرد استوانه مدرج

استوانه مدرج یا مزور به لوله های شیشه ای یا پلاستیکی گفته می شود که سر آن باز و کف آن بسته است. مزور شباهت زیادی به لوله آزمایش دارد، با این تفاوت که کف تخت است و می توان آن را روی سطوح قرار داد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد استوانه مدرج بپردازیم.


مطالعه بیشتر : روش استفاده از استوانه مدرج شیشه ای


مزور یا استوانه مدرج چیست ؟

همانطور که گفته شد این وسیله یک لوله سر باز و کف بسته است که دارای یک آبریز به سمت خارج می باشد. این آبریز باعث می شود که جا به جایی مایع از آن به آسانی انجام گیرد. پایه این وسیله پهن است و باعث می شود به طور قائم روی میز باستد. این وسیله یکی از ابزار های پر کاربرد آزمایشگاهی می باشد که هم در جنس های پلاستیکی و هم شیشه ای موجود است.

کاربرد استوانه مدرج

کاربرد استوانه مدرج

 کاربرد اصلی این وسیله برای اندازه گیری حجم مایعات و انتقال آن هاست. دقت اندازی گیری آن از ارلن و بشر بیشتر ولی از بورت و پیپت کمتر است. شیشه ای و پلاستیکی بودن استوانه مدرج با توجه به شرایط کاری تعیین می گردد. از مزایای نوع پلاستیکی آن سبک بودن، قیمت کمتر و احتمال شکستن کمتر است. ولی نوع پلاستیکی آن در آزمایش های دقیق کاربردی ندارد.

استوانه مدرج شیشه ای دقیق تر است ولی نیاز به مراقبت بیشتری دارد، چرا که لبه آن به راحتی در برخورد با اشیاء می شکند و به اصطلاح، لب پر می شود. در بعضی از مزور ها برای جلوگیری از این مشکل یک حلقه محافظ پلاستیکی در قیمت بالای آن نصب می شود.

از کاربرد های مهم این ابزار می توان به اندازه گیری حجم مشخصی از محلول ها، برای مشخص کردن حجم اجسام جامد، اندازه گیری حجم مشخصی از مایعات با دقت بالا اشاره کرد.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *