ارلن مایر

ارلن مایر یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاه است. این ظرف عموما شکل مخروطی دارد و دارای ابعاد و انواع گوناگونی است. که در ادامه مقاله درباره انواع، کاربرد و ویژگی های این ظرف آزمایشگاهی می پردازیم.

جنس ارلن مایر

این ظرف از جنس شیشه های برو سیلیکاتی و یا پیرکس ساخته می شود، که این ویژگی بالابردن تحمل گرمایی و عدم واکنش با دیگر مواد شیمیایی را به دنبال دارد. اما در مواردی خاص نیز این ظروف از جنس پروپیلن ساخته میشوند.

ارلن مایر

ارلن مایر شیشه ای

این نوع به دلیل شیشه ایی بودن در آزمایش های مربوط به میکروبیولوژی استفاده می شوند. در واقع این ظروف برای کشت دادن مناسب تر هستند زیرا توانایی اکسیژن رسانی بیشتری نسب به ارلن های پلاستیکی دارند.

بطور کلی شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس قوانین موسسه استاندارد بین المللی ASTM در دو نوع A و B تولید می شوند.

ارلن های کلاس A اغلب از جنس بوروسیلیکات ساخته می شوند. و دارای مقاومت بالا در برابر گرما، توانایی ذخیره سازی طولانی مدت مواد، دقت بالا، بازه کالیراسیون طولانی هستند.

ارلن های کلاس B اغلب از جنس سولادالایم (شیشه آهک سوددار) ساخته میشوند. این ظروف برای کاربرد های عمومی آزمایشگاه و نگهداری کوتاه مدت محلول ها و نمونه های شیمیایی استفاده میشوند.

ارلن مایر پلاستیکی

این ظروف از مواد گوناگون مثل پلی پروپیلن (PP)، پلی کربنات (PC) یا پلی اتیلن ترفتالات گلیکول (PETG) ساخته می شوند.از این ارلن ها به دلیل قابلیت یکبار مصرف بودن، در آزمایشاتی که مسئله آلودگی مهم است استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :  انواع قیف آرمایشگاهی

 

ارلن مایر

انواع ارلن مایر

این ظرف دارای دو نوع کلی ساده و مدرج می باشد. ارلن ساده برای نگهداری و گرم کردن مایعات، مخلوط کردن و … استفاده می شود. ارلن مدرج برای اندازه گیری و برداشتن حجم معینی از محلول به کار می رود. البته با توجه به کاربرد های متفاوت ارلن در آزمایشگاه، ارلن های متنوعی تولید شده اند، که در ادامه با انواعی از آن ها آشنا میشوید.

  • ارلن دهانه پهن
  • ارلن دهانه باریک
  • ارلن fernbach
  • ارلن خلاء
  • ارلن روداژ
  • ارلن بیودی lodine flask
  • ارلن درپیچ دار
  • ارلن بافل دار

کاربرد ارلن مایر

این ظرف به دلیل داشتن گردن باریک و کفی صاف کاربرد های بسیاری می تواند داشته باشد :

  • مخلوط کردن و تیتراسیون
  • گرم کردن نمونه ها
  • استفاده برای تهیه محیط کشت میکروبی و سلولی
  • نگهداری محلول ها

بیشتر بخوانید : انواع ظروف شیشه ایی نگهدارنده مواد شیمیایی

چرا از بشر بجای ارلن استفاده نمی شود؟

هنگام گرم کردن محلول ها باید توجه کرد که مقداری زیادی از محلول تبخیر نشود. پس به ظرفی نیاز داریم که دهانه تنگ تری داشته باشد. ارلن نسبت به بشر دهانه ی تنگ تری دارد. و هم چنین دارای درپوش است. بنابراین برای گرم کردن ظرف و انجام دیگر کار های آزمایشگاه مانند مخلوط کردن محلول بوسیله چرخاندن ظرف آن و نگهداری مواد و … مناسب است.

خرید ارلن مایر

در هنگام خرید ارلن باید به نکات مختلفی توجه کرد. مهم تربن نکته برای خرید آن توانایی تشخیص نمونه اصلی از تقلبی است، زیرا بسیاری از ارلن های به دلیل نداشتن مقاومت گرمایی موجب شکستگی، ذوب شدن و ترک خوردگی ظرف در حین آزمایش می شوند. ارلن هایی را خریداری کنید، که سطح شیشه ی آنها یکنواخت باشد و در ساخت آن ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده شده باشد.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترن سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت : انواع ارلن مایر , قیمت ارلن مایر , کار با ارلن مایر ,تفاوت ارلن و ارلن مایر 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *