قیف آزمایشگاهی

قیف آزمایشگاهی عموما برای استفاده در آزمایشگاه های شیمی ساخته شده است . و برای جمع کردن ماده ای خاص درون ظرفی دیگر ، انتقال مایعات و یا ذرات جامد مورد استفاده قرار میگیرد . قیف ها انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند.
اگر میخواهید با انواع قیف ها و نکاتی برای خرید آنها آشنا شوید این مقاله را دنبال کنید.

اولین قدم برای خرید قیف آزمایشگاهی شناختن انواع و کاربرد آن است که در ادامه با آن آشنا شویم.

 

قیف آزمایشگاهیقیف آزمایشگاهی

 

قیف آزمایشگاهی چیست ؟

وسیله ای دهان گشاد به شکل مخروط است و انتهای آن به شکل نوک قلم بریده شده است.قیف های آزمایشگاهی معمولا در دونوع شیشه ای و پلاستیکی بسته به کاربردشان ساخته و مورد استفاده قرار میگیرند .یکی دیگر از موارد دسته بندی قیف ها، دسته بندی بر اساس ابعاد و قطر دهانه آن ها میباشد.

قیف پلاستیکی

این نوع قیف ها دارای جنس پلاستیکی از نوع پلی پروپیلن و ..تولید میشوند. با توجه به کاربردشان در آزمایشگاه ها، به انواع مختلفی تولید می شوند.این نوع قیف به دلیل مقاومت و دوام بالایی که نسبت به قیف های شیشه ای دارند، کاربرد بیشتری در انتقال مایعات و جامدات در آزمایشگاه ها دارند و برای انتقال حجم زیادی از مواد مایع از این نوع قیف استفاده میشود. البته نمیتوان از این قیف ها برای انتقال موادی که با پلاستیک واکنش می دهند استفاده کرد.

قیف شیشه ای

یکی از پر کاربردترین قیف ها، قیف شیشه ای است که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.این نوع هم برای انتقال مایعات و جامدات مورد استفاده قرار میگیرند و در این نوع از فیلتر جدا کننده هم استفاده میشود.از این نوع قیف برای انتقال موادی مانند گازوئیل که با پلاستیک واکنش نشان میدهند، استفاده میشود.

بیشتر بدانید : قیمت و خرید انواع قیف آزمایشگاهی

انواع قیف های آزمایشگاهی

تنوع قیف آزمایشگاهی بسیار زیاد است که هر کدام کاربرد های خاصی دارند و در ادامه به معرفی انواع آنها می پردازیم:
قیف معمولی(قیف ساده)

این وسیله برای انتقال ذرات مایع و جامد استفاده میشود. این وسیله برای انتقال مایع در ظرفی با دهانه باریک کاربرد دارد.با توجه به موادی که در قیف ریخته میشود میتوان جنس قیف مورد نظر خود را انتخاب کرد.
قیف دکانتور (قیف جدا کننده)
این نوع برای جداسازی مایعات با چگالی های مختلف استفاده میشود. این وسیله دارای جنس شیشه ای است و یک درپوش در بالاو یک شیر از جنس PTFE و یا شیشه در پایین دارد و با باز کردن شیر تا مرز مشترک دو مایع با چگالی مختلف و سپس بستن آنها دو مایع از هم دیگر جدا میشوند.
مایعی که چگالی پایین تری دارد در پایین قیف جمع می شود. اغلب اوقات یکی از فاز ها، آبی است و فاز دیگر حلال آلی ،اتیل استات یا کلروفرم میباشد. فاز های آلی معمولا در بالای فاز های آبی قرار میگیرند اما استثناعاتی هم وجود دارد .تمام این حلالات یک تصویر لیپوفیلیک (چربی گریز) مانند اتر، دی کلرو متان، MTBE که یک تصویر شفاف است بین دو مایع تشکیل می دهند.
برای جداسازی نمونه مورد نظر ابتدا باید از بالا نمونه وارد شود و سپس توسط درپوشی که قیمت در آن تعبیه شده است درب آن را محکم کنید.
این وسیله دارای نمونه های صنعتی بسیار بزرگ و حجم های بین صد میلی لیتر و ۲۰ لیتر میباشد.

بیشتر بدانید : خرید و قیمت دکانتور

قیف دکانتور

قیف بوخنر(BUCHNER)
شکل ظاهری این نوع با دیگر قیف ها متفاوت است و قسمت بالایی آن استوانه ای شکل است. از این وسیله با استفاده از نیروی مکش (بوسیله پمپ خلا) جداسازی و خالص سازی مواد انجام میشود.
این قیف معمولا دارای جنس چینی (پرسلان) می باشد اما نمونه هایی دیگری هم از جنس شیشه و پلاستیک آن وجود دارد
این قیف یک تفاوت اصلی با سایر قیف ها دارد و این است که سوراخ های ریزی در بخش بالایی خود دارد.از کاغذ صافی برای فیلتر کردن مواد در این قیف مورد استفاده قرار میگیرد و ماده ایی که روی آن قرار دارد بوسیله مکش یا خلا، فیلتر و جداسازی میشود.این وسیله در آزمایشگاه های شیمی آلی برای فیلتر کردن مواد استفاده میشود.
برای بهتر شدن فرآیند جداسازی و خالص سازی، از قیف بوخنر همراه با ارلن خلا استفاده میشود.

قیف بوخنرقیف ایمهوف
جنس اسن قیف ها معمولا از شیشه های بورسیلیکاتی است این وسیله برای ته نشین شدن ذرات جامدی که در مایعات قرار دارند استفاده میشود، که بیشتر برای تصفیه آب استفاده میشوند و دارای دو نوع شیردار و بدون شیر هستند.

قیف ایمهوف
قیف تولگرن(TULGREN FUNNEL)
این نوع از قیف ها با نام BERLESE هم شناخته شده هستند و برای جدا کردن ارگانیسم های زنده از خاک کاربرد دارنداین وسیله با ایجاد یک گرادیان گرمایی باعث حرکت ارگانیزم های متحرک و دور شدن آنها از منبع حرارت میشود که در نهایت این ارگانیزم ها به سمت لوله جمع کننده هدایت میشوند و در آن قسمت میمیرند و برای آزمایش های گوناگون جداسازی و نگهداری میشوند.
قیف قطره چکان
همانند دیگر قیف ها این نوع از قیف ها برای انتقال مایعات استفاده میشوند این قیف ها جریان مایع را بوسیله نوعی والو (VOLVE، STOPCOCK) کنترل میکنند این قیف ها برای افزودن آرام آرام واکنشگر ها به خصوص زمانی که بخواهیم از واکنش های جانبی و… جلوگیری کنیم مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع قیف قطره چکان:
-نوع استوانه ای که دارای انواع کاسه و مخروط دار و ساده است

-قیف دارای متعادل کننده فشار

-گلابی شکل

تیستل(THISTLE TUBE)

قیف قطره چکان

این ظرف آزمایشگاهی متشکل است از یک لوله ،مخزن و یک بخش قیف مانند در بالای آن است. این قیف ها برای اضافه کردن ماده به یک دستگاه یا سیستم بطور مثال تزریق یک ماده به سیستم از طریق یک سوراخ کوچک مورد استفاده قرار میگیرند.این قیف دارای انواع شیر دار و بدون شیر و انواع مختلفی است که برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. این قیف ها عموما حجم کمی دارند ،معمولا به همراه آن ها از کاغذ صافی و پمپ خلا هم استفاده میشود.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

بیشتر بدانید : ویکی پدیا قیف آزمایشگاهی

 

پانوشت : انواع قیف آزمایشگاهی , خرید قیف آزمایشگاهی , قیمت قیف آزمایشگاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *