قیف دکانتور

قیف دکانتور یکی از پرکاربردترین شیشه آلات آزمایشگاهی است که برای جدا سازی مایعاتی که چگالی متفاوتی دارند، کاربرد دارد. به همین علت نام دیگر آن، قیف جداسازی است. این وسیله از جنس شیشه و شکل آن مخروطی است که قسمت پایین آن باریک و به یک شیر منتهی می شود.

قیف دکانتور چسیت؟

همانطور که گفتیم، این وسیله برای جداسازی دو بخش حلال با چگالی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای استخراج با دکانتور، از حلال هایی نظیر اتر، کلروفورم ، دی کلرومتان و … استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: انواع قیف آزمایشگاهی 

روش کار با دکانتور چگونه است؟

برای استفاده از این وسیله غالبا از یک گیره به نام گیره قیف دکانتور استفاده می شود. ابتدا مواد مخلوط را به وسیله یک قیف معمولی داخل دکانتور می ریزیم و بعد از جدا شدن، ظرف دیگری در زیر آن قرار می دهیم و شیر را باز می کنیم تا مایع سنگین تر که مایع زیرین است خارج شود. سپس شیر را میبندیم و یک ظرف دیگر زیر دکانتوز می گذاریم و شیر را یاز می کنیم تا مایع سبکتر تخلیه شود. این قیف ها در حجم های مختلفی از ۱۲۵ سی سی تا ۲۰۰۰سی سی تولید می شوند.

قیف دکانتور

انواع دکانتور

قیف دکانتور از نظر ظاهری به دو مدل گلابی شکل و استوانه ای ساخته می شوند.

نوع استوانه ای مدرج است ولی نوع دیگر گلابی شکل آن فقط در برخی از برند ها مانند زیماکس و ایزولب مدرج هستند. البته این درجه بندی ها دقت بالایی ندارند و حجم تقریبی را نمایش می دهند.

یک نوع دیگری از دکانتور ها وجود دارند که به آن ها دکانتور افزاینده می گوییم. این مدل دارای یک لوله جانبی است که در پایین شیر به روداژ وصل است که روی بالن قرار می گیرد و برای عملیات تقطیر مورد استفاده قرار می گیرد.

[contact-us]

روش کار با بورت آزمایشگاهی چگونه است؟

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

 

پانوشت: انواع قیف آزمایشگاهی، خرید قیف آزمایشگاهی، قیف دکانتور، دکانتور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *