بورت آزمایشگاهی

بورت یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی است که به شکل استوانه مدرج  با شیری در انتها ساخته می شود. این وسیله بیشتر برای تیتراسیون و توضیع مقداری از محلول های آزمایشگاهی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه بورت آزمایشگاهی

انواع بورت آزمایشگاهی

به طور کلی بورت ها به دو دسته تقسیم می شوند ۱ بورت حجمی ۲  بورت پیستونی یا دیجیتال

بورت حجمی

بورت حجمی لوله ای شیشه ای یا پلاستیکی درجه بندی شده است که حجم های اندازه گیری شده از مایع را انتقال می دهد. در نوک آن یک شیر برای کنترل جریان محلول شیمیایی و یک متوقف کننده وجود دارد.

بورت آزمایشگاهی

بورت پیستونی یا دیجیتال

بورت پیستونی شبیه سرنگ است ولی دارای یک سوراخ دقیق و پیستون می باشد. این وسیله میتواند به صورت اتوماتیک یا دستی عمل کند.

بورتهای دیجیتالی بر اساس سرنگ طراحی شده اند. جنس استوانه یا پیستون از پلی اتیلن یا مواد مقاوم پلاستیکی دیگر ساخته شده است.

زمانی که بخواهیم از این وسیله برای تیتراسیون استفاده کنیم، باید از بورت شیشه ای یا بوروسیلیکاتی استفاده شود. چرا که این جنس از شیشه دارای مقاومت شیمیایی بالایی است. بورت تیتراسیون اتوماتیک در آزمایشگاه ها، صنایع الکتروشیمیایی، حوزه های آنالیز مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این محصول دارای انواع اتوماتیک با مخزن پر کننده با دو راه خروجی می باشد که برای مصارف خاص در آزمایشگاه کاربرد دارد.

 


بیشتر بخوانید: ارلن مایر چیست و چه کاربردی دارد؟


روش کار با بورت آزمایشگاهی

همانطور که پیش تر اشاره شد، بورت ها شیشه های درجه بندی شده ای هستند که شیری در پایین آن ها قرار گرفته است و به وسیله این شیر به راحتی می توان مقدار مایع خروجی را کنترل نمود. قبل از استفاده از بورتها باید آن ها را ۲ یا ۳ مرتبه با ۵ میلی لیتر محلول شستشو داد.

بورت ها وسیله ی نسبتا ساده ای هستند. برای کار با آن ها قبل از هر چیزی لازم است با یک گیره نگه داشته شوند. بورت ها به دلیل نوک تیزی که دارند همیشه باید توسط یک گیره نگه داری شوند و به خودی خود نمی توانند روی میز قرار گیرند.

جنس بورت ها از شیشه پیرکس یا بروسیلیکات است ولی جنس مخزن از جنس پلی اتلین می باشد. در قیمت زیر بورت مخزن هایی مانند ارلن، بشر، بالن و ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی قرار می گیرند.

برای کار با بورت، هنگامی که محلول یا مایعی را داخل آن ریختید، شیر بورت را کمی باز کنید تا هوایی که نوک بورت گیر کرده است خارج شود. اکنون ظرف پر شده از مایع یا محلول را زیر بورت قرار دهید و شیر را به آرامی باز کنید و قطره قطره از بورت به ظرف مور نظر اظافه کنید.

خرید بورت آزمایشگاهی

با توجه به این که این محصول دارای انوع مختلفی است، قیمت های متفاوتی نیز دارد. برای خرید و اطلاع از قیمت ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت: بورت آزمایشگاهی , خرید بورت آزمایشگاهی , قیمت بورت آزمایشگاهی , کاربرد بورت , روش کار با بورت 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *