قیف آزمایشگاهی یکی از مهمترین و کاربردی ترین شیشه آلات آزمایشگاهی است. بیشترین کاربرد قیف ها برای جمع کردن مواد درون ظرف های دیگر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد های این قیف و انواع آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع قیف آزمایشگاهی

قیف آزمایشگاهی

این وسیله معمولا در آزمایشگاه های شیمی کاربرد دارد. البته امروزه در تمامی آزمایشگاه ها و مراکز صنعتی و حتی منازل برای جا به جایی و منتقل کردن مایعات و ذرات جامد مورد استفاده قرار می گیرد. قیف از ظروف آزمایشگاهی است که برای انتقال آسان مایعات از ظرفی به ظرف دیگر و تصفیه مواد در آزمایشگاه کاربرد دارد. قیف همانطور که در شکل زیر نیز نشان داده شده است، وسیله ای دهان گشاد به شکل مخروط است و انتهای لوله آن به شکل نوک قلم بریده شده است. قیف های آزمایشگاهی معمولا در دو نوع شیشه ای و پلاستیکی بسته به کاربرد ساخته می شوند. یکی دیگر از مواردی که قیف ها بر اساس آن طبقه بندی می شوند ابعاد آنها می باشد که بر اساس قطر دهانه آنها می باشد. بر این اساس قیف های ۵ سانت، ۸ سانت، ۱۰ سانت و … وجود دارند. کاربرد قیف ها بیشتر در مواقع انتقال مایعات به ظروف دهانه تنگ مثل بالن ژوژه می باشد. معمولا برای استفاده از قیف ها از انواع کاغذ صافی نیز استفاده می شود. قیف ها انواع دیگری مانند قیف بوخنر و یا قیف جدا کننده نیز دارند.قیف ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به کاربردشان، استفاده های متفاوتی از آن ها می شود.


بیشتر بخوانید: قیف بوخنر چیست؟


انواع قیف آزمایشگاهی

در ادامه به برخی از انواع قیف ها و کاربردشان اشاره می کنیم.

قیف معمولی یا ساده

از این قیف عموما برای ریختن پودر های جامد به ظروف استفاده می شود. همچنین برای ریختن مایعات درون ظروفی که دهانه ی باریکی دارند نیز کاربرد دارد. با توجه به اینکه قیف ها دارای جنس های متفاوتی هستند، بر اساس نوع ماده ای که قرار است انتقال داده شود، جنس قیف انتخاب می شود.به عنوان مثال از قیف شیشه ای برای انتقال گازوئیل استفاده می گردداز قیف های شیشه ای برای انتقال موادی که با مواد پلاستیکی واکنش می دهند استفاده می شوند. کاربرد دیگر این قیف ها فیلتر کردن مایعات و جدا سازی بخش جامد از مایع است. بسته به ماده مورد استفاده جنس این قیف ها می تواند از پلاستیک یا شیشه باشد.در موارد دیگری نیز ممکن است از قیف های با جنس پلاستیکی استفاده شود.قیف های پلاستیکی دارای جنس پلاستیکی از نوع های توسط PTFE  و PP و پلی پروپیلن و غیره ساخته می شوند.این گونه قیف ها به دلیل دوام بالاتر و مقاومت به شکستن نسبت به قیف های شیشه ای دارند کاربرد بیشتری نیز در انتقال مایعات و جامدات در آزمایشگاه ها دارند.

این قیف های از دوبخش مخطروطی شکل در قسمت بالا و گردنی باریک آن در قسمت پایین تشکیل شده اند که بسته به طول بخش گردنی، کاربرد این قیف ها متفاوت است. از این قیف ها همچنین برای فیلتر کردن مایعات و جداسازی بخش های جامد از مایع نیز استفاده میشود. در مواردی که ماده با پلاستیک واکنش نشان می دهد، از قیف های شیشه ای استفاده می شود. چرا که دوام بیشتری دارند و نسبت به شکستن نیز مقاوم هستند.

انواع قیف آزمایشگاهی - قیف معمولی

قیف دکانتور

دکانتور به قیفی گفته می شود که برای جداسازی انواع مواد مایع که از نظر چگالی با هم متفاوت هستند، به کار می رود و به همین علت به این نوع قیف جداسازی هم گفته می‌شود.

 

این ظرف شیشه ای می‌تواند زمانی که دو مایع با هم مخلوط شدند آنها را به صورت اجزایی مجزا استخراج نماید در واقع دو بخش حلال با چگالی های متفاوت هستند. برای استخراج در دکانتور یا قیف جدا کننده معمولا از حلال هایی مانند اتر، دی کلرومتان، کلروفورم و.. استفاده می شود.

 

این قیف برای جدا نمودن مایعات با چگالی های مختلف استفاده می شود. این به وسیله یک شیر در پایین و یک درپوش در بالا دارد که می توان با باز کردن شیر تا مرز مشترک دو مایع با چگالی مختلف، و سپس بستن آن، دو مایع را از همدیگر جدا نمود. جنس این شیر ها معمولا از شیشه و یا PTFE می باشد.

مایعی که در پایین قیف قرار می گیرد دارای چگالی بیشتری است. عموما یکی از فازها، فاز آبی است و دیگری حلال آلی لیپوفیلیک(چربی گریز) مانند اتر، دی کلرومتان، MTBE، کلروفرم یا اتیل استات می باشد. تمامی این حلال ها یک تصویر شفافی بین دومایع تشکیل می دهد. فازهای آلی عموما در بالای فازهای آبی قرار می گیرند البته در این بین استثناهایی هم وجود دارد.

برای وارد کردن نمونه ای که قرار است جداسازی صورت بگیرد از بالا نمونه را وارد می کنیم و سپس توسط درپوش که در آن قیمت تعبیه شده درب آن را محکم می کنیم. این نوع از قیف ها غالبا از جنس چینی و گاها پلاستیک و شیشه ای نیز ساخته می شوند .

نقش دکانتور در روش های جداسازی چیست؟

روش های مختلفی برای جداسازی مواد استفاده می شود، معنی جداسازی در واقع عمل صاف کردن است که اصولا به کمک کاغذ صافی و قیف انجام می شود. جداسازی  با ساده ترین روش به این صورت است که کاغذ صافی را روی قیف می گذاریم و سپس روی ارلن قرار می دهیم.

توجه به تا کردن کاغذ صافی به شکل صحیح بسیار مهم است و نباید فاصله بین کاغذ صافی و قیف وجود داشته باشد قبل از ریختن مایع بر روی قیف و کاغذ صافی باید کاغذ صافی را با آب مقطر خیس کنید و کاغذ را کاملا ه قیف بچسبانید و در  این مرحله مخلوط را روی قیف بریزید و آرام و کم مخلوط را عبور می دهیم.

دکانته کردن توسط دکانتور و توسط قیف جدا کننده استخراج  مایع با مایع  انجام می شود. سانتریفوژ کردن هم نوعی جداسازی است که با کمک دستگاه سانتریفوژ و نیروی گریز از مرکز این کار انجام می شود.

در سانتریفوژ ماده ای که چگالی بالاتری داشته باشد به انتهای لوله می رود. قیف جدا گانه  یکی ازمهمترین وسایل جداسازی در آزمایشگاه بویژه نوع شیمی آن  قیف جداسازی است. این نوع قیف به راحتی دو یا چند فاز مایع را از هم جدا می کند  و به راحتی از سیستم خارج می کند.

چگونه با دکانتور کار کنیم؟

دکانتور ظرف شیشه ای مخروطی شکلی است که در حجم های گوناگونی ساخته می شود حتی سایز های بزرگتر آن در صنعت استفاده می گردد. برای اینکه مخلوط را به قیف اضافه کنیم درپوش بالای دکانتور را برداشته و مایعات را به آن اضافه می نماییم.

برای اینکه مخلوط ها را به خوبی با هم مخلوط کنیم درب و شیر دکانتور را می بندیم و  چندین بار محلول های داخل را تکان می دهیم و بالا و پایین می کنیم و برای خارج شدن فشار بخار اندکی شیر را باز می کنیم و می‌بندیم.

در این مرحله می توان مایع پایینی را با باز کردن شیر  قیف جدا کننده از قیف خارج کرد. برای تعادل فشار بهتر است درپوش بالایی را نیز باز نمایید. مساله مهم در چگونگی ایستادن قیف به صورت عمودی است که این کار توسط گیره مخصوص قیف انجام خواهد شد و به پایه توسط گیره متصل می شود. این آزمایش باید با ارامش انجام شود و به آرامی مخلوط وارد قیف می کنیم.

 

قیمت قیف دکانتور

 

پر کاربرد ترین شیشه آلات آزمایشگاهی

خرید قیف آزمایشگاهی

وب سایت تکپیرکس عرضه کننده انواع قیف های آزمایشگاهی است. در فروشگاه تک پیرکس می توانید انواع قیف آزمایشگاهی و تمامی  شیشه آلات‌ ازمایشگاهی و ظروف آزمایشگاهی را با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بسیار مطلوب خریداری کرد.

قیمت قیف آزمایشگاهی 

همانطور که گفته شد با توجه به این که قیف های ازمایشگاهی دارای ابعاد و انواع مختلفی هستند، قیمت آن ها نیز متفاوت است و با توجه به سایز ، جنس و نوع مشخص می شود. پس برای اطلاع دقیق از قیمت شیشه های آزمایشگاهی با همکاران در بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

 

[contact-us]

پانوشت: شیشه آلات آزمایشگاهی , قیف , قیف شیشه ای  , ظروف آزمایشگاهی , انواع قیف , قیف پلاستیکی , قیف بوخنر , قیف دکانتور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *