ظروف آزمایشگاهی

 آیا در آزمایشگاه کار می کنید؟ اگر چنین است، پس می دانید که داشتن ظروف آزمایشگاهی مناسب برای کار با ترکیبات مواد شیمیایی چقدر مهم است. ظروف آزمایشگاهی در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید میشوند و همانطور که گفتیم هر نوع کاربرد خاص خود را دارد. قرن‌هاست که شیشه یک عنصر اصلی در آزمایشگاه‌ها بوده است. این یکی از پرکاربردترین مواد است و می توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد. در این مطلب به بررسی انواع ظروف آزمایشگاهی، قیمت و کاربردد آنها خواهیم پرداخت. ما همچنین نکاتی را در مورد نحوه انتخاب ظروف مناسب برای نیازهای خود ارائه خواهیم داد. ظروف آزمایشگاهی بخش مهمی از هر مجموعه آزمایشگاهی هستند. برای اطمینان از دقت و ایمنی در آزمایشات، مهم است که نوع مناسب ظرف را برای نیازهای خود انتخاب کنید. ما امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشد. اگر سوالی دارید، لطفا با گروه تک پیرکس تماس بگیرید.

[contact-us]

انواع ظروف شیشه ای آزمایشگاهی

امروزه انواع مختلفی از ظروف شیشه ای وجود دارد و بسته به هدف می توان آنها را از انواع مختلف شیشه تولید کرد. به عنوان مثال، شیشه کوارتز در برابر دماهای بالا مقاوم است و در مناطق خاصی از طیف الکترومغناطیسی شفاف است. 

 متداول ترین نوع ظروف آزمایشگاهی، بشر است که یک ظرف ساده برای نگهداری مایعات است. بشر در اندازه های مختلف، از لوله های آزمایش کوچک تا بزرگ وجود دارد.از دیگر انواع رایج ظروف شیشه ای آزمایشگاهی می توان به ارلن، سیلندر مدرج و بالن های حجمی اشاره کرد. بالن ها برای مخلوط کردن و نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شوند. استوانه های مدرج برای اندازه گیری حجم مایع استفاده می شود، در حالی که از بالن های حجمی برای تهیه محلول هایی با غلظت های شناخته شده استفاده می شود. در ادامه به معرفی ببیشتر برخی از این ظروف پر استفاده میپردازیم.

بشر ها معمولاً برای نگهداری مایعات استفاده می شوند، اما همانطور که گفته شد می توان از آنها برای اندازه گیری و مخلوط کردن مواد شیمیایی نیز استفاده کرد. بشر ها دارای دهانه پهن و کف صاف هستند که آنها را برای هم زدن و گرم کردن مایعات ایده آل می کند.بشر ها معمولاً با خطوط درجه بندی مشخص می شوند تا حجم مایع به راحتی قابل اندازه گیری باشد.

بالن آزمایشگاهی نوعی ظرف است که برای نگهداری و مخلوط کردن مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود. معمولا از جنس شیشه میباشند ، با دهانه ای پهن و پایه باریک. بالن های آزمایشگاهی معمولاً برای واکنش های شیمیایی که شامل حرارت یا نیاز به هم زدن دارند، استفاده می شود. دهانه پهن امکان دسترسی آسان به محتویات را فراهم می کند، در حالی که پایه باریک آن ثبات را فراهم می کند. بالن‌های آزمایشگاهی را می‌ توان با انواع مختلفی از درپوش‌ ها، مانند درپوش‌ های پیچی، درپوش‌ های لاستیکی استفاده کرد.

لوله های آزمایش آزمایشگاهی یکی از پرمصرف ترین ظروف آزمایشگاهی هستند. لوله های آزمایش معمولاً از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند و کف آن ها صاف است. لوله های آزمایش معمولاً برای نگهداری مقادیر کمی مایعات یا جامدات برای آزمایش استفاده می شوند. لوله های آزمایش را می توان در اندازه های مختلف خریداری کرد، اما اکثر آنها حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر ارتفاع دارند و قطر آنها حدود ۲ تا ۳ سانتی متر است. لوله های آزمایش شیشه ای یا پلاستیکی می توانند شفاف یا مات باشند لوله های آزمایش آزمایشگاهی معمولاً دارای درپوش پیچی یا درپوش لاستیکی هستند. قیمت لوله آزمایش بسته به اندازه، جنس و برند متفاوت است.

ظروف  مدرج استوانه های بلند و باریکی هستند که برای اندازه گیری دقیق حجم نمونه های مایع استفاده می شوند. آنها علامت هایی در کنار دارند که حجم را بر حسب میلی لیتر (میلی لیتر) نشان می دهد. ظروف درجه بندی شده در اندازه های ۱۰ میلی لیتر تا ۱۰۰۰ میلی لیتر هستند

پیپت حبابی نوعی از ظروف شیشه ای آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری و انتقال مقادیر کمی مایع استفاده می شود پیپت از یک لوله شیشه ای با یک حباب در یک سر و یک نازل مخروطی در سمت دیگر تشکیل شده است. حجم مایع قابل انتقال با توجه به اندازه حباب تعیین می شود. پیپت های حبابی معمولاً برای اندازه گیری و انتقال حجم کمی از مایعات مانند آب یا مواد شیمیایی استفاده می شود. آنها اغلب در آزمایشگاه ها برای آزمایش ها یا در بیمارستان ها برای اقدامات پزشکی استفاده می شوند.

انواع تخصصی‌ تر ظروف شیشه‌ ای آزمایشگاهی شامل قیف‌ های جداکننده، دستگاه‌های ثابت و کندانسور میباشد. از قیف های جداکننده برای جداسازی دو مایع غیرقابل اختلاط استفاده می شود و این قیف ها برای تقطیر استفاده می شود. کندانسورها در تقطیر برای خنک کردن و متراکم کردن بخارات استفاده می شود.

 

ظروف آزمایشگاهی

 

جنس ظروف شیشه ای

دو نوع ظروف شیشه ای برای مقاصد و کاربرد آزمایشگاهی موجود است.

  • ظروف شیشه ای بوروسیلیکات: این ظروف به دلیل دوام بالا، بی اثر بودن در برابر مواد شیمیایی، پایداری حرارتی و کارایی بالا مورد علاقه هستند.
  • ظروف شیشه ای سنگ چخماق: این ظروف برای کاربردهای عمومی آزمایش هایی که جنبه های شیمیایی ترکیبات مشکلی ندارند استفاده می شوند. اینها از شیشه معمولی ساخته شده اند.

علاوه بر این، بسته به سطح دقت نتایج، دو نوع کلاس ظروف شیشه ای وجود دارد.

  • کلاس A: این ظروف شیشه ای به دلیل مقاومت بالا ، دقت بالاتری را ارائه می دهند. اینها از شیشه های بسیار با کیفیت بالا ساخته شده اند.
  • کلاس B: به این ظروف شیشه ای دانش آموزی نیز گفته می شود و برای آزمایشات رایجی که شامل مواد شیمیایی قوی نیستند استفاده می شود. این کلاس با مواد سودا آهک ساخته شده اند.

نحوه انتخاب ظروف مناسب در آزمایشگاه

ظروف شیشه ای دارایی مهم در هر آزمایشگاهی هستند. ظروف شیشه ای با کیفیت خوب, به نتایج دقیق کمک می کنند و استفاده از آنها آسان است. در حالی که خرید ظروف شیشه ای برای آزمایشگاه پارامترهای کمی مانند کیفیت شیشه، علائم اندازه گیری، استحکام آن و از اهمیت بالایی برخوردار است. راه دستیابی به نتایج دقیق در هر آزمایش از طریق مجموعه مناسب ظروف شیشه ای است. بنابراین انتخاب کیفیت تجهیزات ظروف شیشه ای برای انجام انواع مختلف وظایف در آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما عوامل مختلفی را که باید در هنگام خرید تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شوند، جمع آوری کرده ایم. بیایید آنها را باز کنیم:

هنگام انتخاب ظروف شیشه ای مناسب برای یک کار آزمایشگاهی ، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید مهم است که خواص مواد مورد استفاده را در نظرداشته باشید. نوع محفظه ای که انتخاب می کنید به نوع محصولی که ذخیره می کنید، حجمی که باید ذخیره کنید و محیطی که در آن ذخیره می شود بستگی دارد. به عنوان مثال، شیشه بوروسیلیکات در برابر شوک حرارتی مقاوم است و می تواند برای کاربردهایی که شامل گرمایش یا خنک کننده مایعات است استفاده شود. شیشه کوارتز نسبت به اشعه ماوراء بنفش شفاف است و می تواند در آزمایشات مبتنی بر UV استفاده شود.

کیفیت و دوام

خرید تجهیزات شیشه ای بسیار با کیفیت بسیار مهم است. یافتن اینکه آیا شیشه یا هر ماده دیگری برای کار مورد نظر مناسب است یا خیر به عناصر مختلفی مانند طراحی ابزار، ویژگی های مواد و هزینه بستگی دارد. با این حال، شیشه به دلایل زیادی در آزمایشگاه ها اولویت دارد. ظروف شیشه ای بوروسیلیکات به دلیل دوام بالا، بی اثر بودن نسبت به مواد شیمیایی و مقاومت حرارتی برای آزمایش ها استفاده می شود.

هنگام انتخاب بهترین ظروف برای آزمایشگاه یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفت موادی است که ظرف از آن ساخته شده است. برخی از مواد نسبت به سایراز نظر شیمیایی مقاوم‌ تر هستند، بنابراین اگر مواد خورنده یا واکنش‌ دهنده را ذخیره می‌کنید، باید ظرفی را انتخاب کنید که از مواد سازگار ساخته شده باشد. شیشه اغلب انتخاب خوبی برای ذخیره سازی مایعات است، زیرا غیر واکنشی است و به راحتی تمیز می شود. ظروف پلاستیکی نیز محبوب هستند، زیرا اغلب سبک تر و مقاوم تر از شیشه هستند.

نکته مهم دیگر اندازه ظرف است. شما باید مطمئن شوید که ظرفی که انتخاب می‌کنید به اندازه‌ ای بزرگ است که بتواند تمام موادی را که برای ذخیره‌ سازی نیاز دارید در خود جای دهد، اما نه آنقدر بزرگ که فضای زیادی را در آزمایشگاه شما اشغال کند. اندازه ای را انتخاب کنید که به راحتی در قفسه ها یا کابینت قرار گیرد.

همانطور که گفته شد استفاده از ظروف شیشه ای برای صرفه جویی در زمان باید مرتبط ، آسان و کارآمد باشد. تمیز کردن آزمایشگاه ظروف شیشه ای در مواقعی بسیار ضروری است و با استفاده از روش های مختلف می توان آن را انجام داد. ظروف شیشه ای در صورتی که بوروسیلیکات یا مواد باکیفیت باشند به راحتی تمیز می شوند زیرا آلودگی ها و مواد شیمیایی ناشی از آزمایش یا هر نوع کار به راحتی پاک می شوند.

در نهایت قیمت ظرف را در نظر بگیرید. قیمت ظروف آزمایشگاهی بسته به اندازه و جنس آن، متغیر است. ظرفی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد و نیازهای شما را برآورده کند.

 

ظروف شیشه ای آزمایشگاهی را از کجا بخریم؟

وقتی صحبت از ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی می‌شود، قطعاً می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین کیفیت ممکن را دریافت می‌کنید. لازم به ذکر است  قبل از خرید از یک فروشگاه، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید، زیرا ممکن است برخی محصولاتی با کیفیت نامرغوب پایین‌ تری بفروشند. یکی از مطمئن ترین و آسان ترین روش خرید ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی خرید از گروه تک پیرکس است . ما طیف گسترده ای از محصولات را ارائه می دهیم و می توانیم ظروف شیشه ای را به صورت سفارشی طراحی کنیم تا نیازهای خاص شما را برآورده کنیم. امروز با ما تماس بگیرید تا در مورد محصولات ما بیشتر بدانید و اینکه چگونه می توانیم به شما کمک کنیم بهترین استفاده را از آزمایشگاه خود ببرید!

 همچنین با مطالعه سایت میتوانید تمام محصولات را مشاهده و بررسی کنید و هر سوالی که داشتید با ما تماس بگیرید و خریدی مطمئن از ما داشته باشید. ما اینجا در فروشگاه تک پیرکس به شما این اطمینان را میدهیم که تمام تجهیزات و ظروف با بهترین کیفیت و بهترین قیمت به شما ارائه میشود.

بیشتر بخوانید : فروش عمده شیشه آلات آزمایشگاهی با بهترین قیمت

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت : اسم شیشه های آزمایشگاهیمعرفی ظروف آزمایشگاهیخرید ظروف آزمایشگاهیظروف آزمایشگاهی و کاربرد آنها



بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *