قیف آزمایشگاهی

قیف های آزمایشگاهی ابزار ضروری در تجهیزات آزمایشگاهی هستند و اهداف مهم بسیاری را انجام می دهند. آنها را می توان برای انتقال مایعات از یک ظرف به ظرف دیگر یا حتی نگهداری نمونه، برای فیلتر کردن جامدات از مایعات یا اضافه کردن پودر ها یا سایر مواد جامد به ظروف، استفاده کرد. قیف‌ های آزمایشگاهی در اندازه‌ ها و شکل‌ های مختلف وجود دارند، بنابراین انتخاب قیف مناسب برای کار خاص مهم است.

 در این مقاله، انواع مختلف قیف‌ های آزمایشگاهی و کاربرد های آن‌ ها در آزمایشگاه را بررسی می‌کنیم، و همچنین نکاتی را در مورد چگونگی استفاده از آن ارائه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد قیف های آزمایشگاهی

قیف آزمایشگاهی چیست؟

قیف آزمایشگاهی یک قطعه کوچک مخروطی شکل است که همانطور که گفته شد، برای انتقال مایعات از یک ظرف به ظرف دیگر استفاده می شود. قیف های آزمایشگاهی معمولاً از شیشه یا پلاستیک ساخته می شود و دارای گردنه ای باریک میباشد که در یک ظرف نگهدارنده قرار می گیرد. انتهای پهن قیف اجازه می دهد تا مایع به سرعت و به طور یکنواخت در ظرف ریخته شوند و از ریختن مواد به بیرون آن جلوگیری می کند.

یکی دیگر از کاربردهای رایج قیف های آزمایشگاهی ایجاد واکنش های کنترل شده است. به عنوان مثال، هنگام انجام آزمایشی که نیاز به مخلوط شدن دو مایع با هم دارد، استفاده از یک قیف می توانیم اطمینان داشته باشیم که که این دو مایع به نسبت صحیح با هم مخلوط شده اند.

 قیف های آزمایشگاهی همچنین می توانند به عنوان بخشی از دستگاه های بزرگتر مانند سیستم های تقطیر استفاده شوند. در این موارد، قیف به هدایت مایع به داخل ظرف مناسب کمک می‌ کند و در عین حال مواد دیگر را بیرون نگه می‌ دارد.

در نهایت، قیف های آزمایشگاهی را میتوان به سادگی به عنوان راهی برای اندازه گیری مقادیر کمی مایع استفاده شوند. اندازه‌ گیری دقیق مقادیر کمی مایع می‌ تواند دشوار باشد، اما استفاده از قیف آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

 قیف آزمایشگاهی

چرا به قیف آزمایشگاهی نیاز داریم؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ما به این ابزار نیاز داریم. یکی از دلایل این است که  همانطور که به آن اشاره کردیم آنها به ما کمک می کنند تا مقادیر مایع را با دقت اندازه گیری کنیم.  دلیل دیگری که چرا ما به قیف های آزمایشگاهی نیاز داریم این است که به تمیز و مرتب و ایمن نگه داشتن محل کار ما کمک می کنند. با استفاده از قیف، می‌توانیم از ایجاد آشفتگی و بروز حادثه  در هنگام کار با مایعات جلوگیری کنیم.

انواع مختلف قیف آزمایشگاهی کدامند؟

امروزه انواع مختلفی از قیف های آزمایشگاهی در بازار موجود است. برخی از رایج ترین انواع عبارتند از:

  • قیف بوشنر

این قیف ها دارای صفحه سوراخ دار هستند که به فیلتر کردن ذرات جامد از مایعات کمک می کند.

  • قیف جداکننده

از این قیف ها برای جداسازی دو مایع غیر قابل امتزاج استفاده می شود.

 

  • قیف های فیلتراسیون

 این قیف ها برای فیلتر کردن ذرات جامد از مایعات استفاده می شوند.

  • قیف تبخیری

 از این قیف ها برای تبخیر حلال از محلول استفاده می شود.

 

نحوه استفاده از قیف آزمایشگاهی به چه صورت است؟

این قیف در محیط آزمایشگاهی استفاده می شود. بسته به آزمایش یا کار خاصی که انجام می‌ دهید، روش‌ های مختلفی برای استفاده از آن وجود دارد.

برای استفاده از این ابزار، ابتدا باید تمام لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید. این شامل خود قیف و همچنین هر بشر یا بالنی است که برای نگهداری مایع یا مواد دیگری که می‌خواهید ترکیب کنید، نیاز دارید. هنگامی که تمام لوازم خود را تهیه کردید، محل کار خود را طوری تنظیم کنید که همه چیز در دسترس باشد.

سپس قیف را در ظرفی که برای گرفتن مایع یا مواد دیگر استفاده می کنید قرار دهید. سپس مایع یا مواد را در بالای قیف بریزید در نتیجه مایع یا ماده از طریق قیف و به ظرف زیر جریان می یابد.

هنگامی که تمام مایع یا مواد به ظرف منتقل شد، قیف را بردارید و آن را به درستی بشویید یا دور بریزید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه بی نظمی که در طول آزمایش ایجاد شده است را تمیز کنید تا محل کار شما برای استفاده در آینده تمیز و ایمن باشد.

سخن پایانی

قیف های آزمایشگاهی یکی از پر کاربرد ترین و مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند. آنها در اندازه‌ ها، شکل‌ ها، مواد و طرح‌ های مختلفی برای انواع کاربرد ها عرضه می‌ شوند. با استفاده و مراقبت مناسب،این قیف شما برای سال های زیادی دوام خواهد آورد. توانایی قیف آزمایشگاهی در فیلتر کردن ذرات باعث می‌ شود هنگام انجام آزمایش‌ ها یا آماده‌ سازی محلول‌ ها بسیار کارآمد و حیاتی باشند. قیف‌ های آزمایشگاهی انعطاف‌ پذیری و دقت زیادی  را ارائه می‌دهند و به مصرف کنندگان این امکان را می‌ دهند که به سرعت مایعات را بین ظروف با کمترین آشفتگی یا دردسر انتقال دهند. 

چه به دنبال اضافه کردن قیف به مجموعه آزمایشگاهی خود چه به دنبال قیفی برای استفاده عمومی هستید، قبل از خرید در مورد آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید که قیف مناسب نیازهای خود را پیدا کرده‌اید!

گروه تک پیرکس طیف گسترده ای از ظروف آزمایشگاهی را ارائه می دهد . با مطالعه سایت میتوانید تمام محصولات را مشاهده و بررسی کنید و هر سوالی که داشتید با ما تماس بگیرید و خریدی مطمئن از ما داشته باشید. ما به شما این اطمینان را میدهیم که تمام تجهیزات و ظروف با بهترین کیفیت و بهترین قیمت به شما ارائه میشود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *