در هر آزمایشگاهی وجود یک ارلن مایر، لازم و ضروری است. کاربرد این وسیله در آزمایشگاه برای حرارت دادن، هم زن نمونه، نگهداری و مخلوط کردن آن است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با کاربرد ها و ویژگی های ارلن مایر صحبت کنیم و انواع آن را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

ارلن چیست؟

همانطور که گفتیم، ارلن یکی از پرکاربرد ترین وسایل آزمایشگاهی است که اولین بار توسط یک شیمی دان آلمانی به نام امیل ارلن مایر در سال ۱۸۶۰ طراحی و با نام او نام گذاری شده است. این وسیله در حجم های مختلف طراحی و تولید می شود. بدنه آن مخروطی و دارای دهانه ی استوانه ای شکل با کفی صاف است. این ظرف از جنش شیشه پبرکس مقاوم به حرارت یا بوروسیلیکاتی ساخته شده است.شیشه های پیرکس معمولا تحمل دما تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد را دارند. این نوع از شیشه علاوه بر مقاومت در برابر حرارت، در برابر فعل و انفعالات شیمیایی و خوردگی نیز مقاوم هستند.

ارلن ها می توانند به صورت مدرج نیز طراحی و تولید شوند که نوع مدرج آن ها برای اندازه گیری مایع یا تعیین حجم تقریبی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت ارلن مایر با بالن چیست؟

انواع ارلن مایر آزمایشگاهی

ارلن مایر ها بسته به کاربرد های مختلفی که دارند، طراحی طراحی متفاوتی دارند. در ادامه انواع ارلن ها را برایتان شرح می دهیم:

ارلن دهانه پهن:

ارلن دهانه پهن دارای دهانه ای پهن تر از نوع معمولی است. این مدل از طراحی باعث می شود تا ریختن نمونه در آن راحت تر باشد. این نوع معمولا برای نگهداری و ذخیره سازی مواد و نمونه به کار برده می شود.

ارلن دهانه باریک:

این مدل ارلن به دلیل دهانه باریکی که دارد، برای جوشاندن مواد مناسب تر است.  دهانه باریک این مدل باعث می شود که به راحتی محتوای داخل آن را مخلوط نمود و خطر ریختن مواد وجود ندارد.

ارلن‌ Fernbach :

ارلن Fernbach نیز نوعی از ارلن ها هستند که قائده ی آن ها نسبت به نمونه های دیگر پهن تر است.

ارلن خلاء:

ارلن خلاء یا بوخنر، نوع دیگری از ارلن هاست که طراحی آن به نحوی است که در یک سمت دهانه، یک خروجی جهت اتصال به پمپ خلاء وجود دارد. کاربرد این مدل برای جداسازی مواد جامد یا ناخالصی ها از مایع است. ارلن بوخنر نیز جرو پرکاربرد ترین وسیله ها در آزمایشگاه است.

ارلن خلاء


برای مشاهده و خرید ارلن خلاء کلیک کنید.


ارلن روداژ:

این مدل دارای یک دوراژ مشخص بر روی دهانه آن است که امکان اتصال با رابط های شیشه را فراهم می کند و برای کاربرد های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

ارلن روداژ دار

ارلن بیودی:

ارلن بیودی دارای درب سمباده ای است و اغلب برای کاربرد های یدومتری یا واکنش هایی که در آن ید اکسید می گردد، کاربرد دارد.

ارلن در پیچ دار:

کاربرد این مدل معمولا برای کشت نمونه، نگهداری کشت های میکروبی و سلولی، نگهداری مواد و نمونه های فرار می باشد.

ارلن درپیچ دار

ارلن بافر دار:

ارلن بافر دار، نوعی از ارلن هستند که انتهای آن ها دارای برجستگی و فرورفتگی هایی است. این طراحی باعث تبادل هوا می شود و برای اکسیژن رسانی بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: انواع ابزار ها و شیشه آلات آزمایشگاهی را در ویکی پدیا ببینید.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت: ارلن آزمایشگاهی، ارلن مایر، قیمت ارلن مایر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *