قیف آزمایشگاهی

هر یک از شیشه های آزمایشگاهی دارای ویژگی های خاصی هستند و با هم متفاوت اند. دانستن این تفاوت ها به شما کمک می کند تا آزمایشات با دقت و کارایی بیشتری انجام شود. در این مقاله با کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی و انتخاب بهترین وسایل، بیشتر آشنا خواهید شد.

شیشه آلات آزمایشگاهی

شیشه آلات آزمایشگاهی از اصلی ترین لوازم آزمایشگاهی هستند که از شیشه ساخته شده اند. شیشه آلات آزمایشگاهی در نوع ها، اندازه ها و رنگ های مختلفی ساخته شده اند که هر یک از آن ها خواص و ویژگی خاص خود را دارند. جنس این شیشه ها باید به گونه ای ساخته شوند که در برابر حرارت، خوردگی و آسیب مقاوم باشند و قابلیت استریل کردن داشته باشند. معمولا این شیشه ها در جنس بروسیلیکات تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: بورت آزمایشگاهی چیست و چه انواعی دارد؟ 


طبقه بندی شیشه‌آلات آزمایشگاهی بر اساس دقت اندازه‌گیری

شیشه های آزمایشگاهی در دو دسته بندی A و B قرار می گیرند. کلاس بندی در واقع میزان دقت ظروف را نمایش می دهد.

کلاس A

ظروف کلاس A بالاترین سطح دقت و کمترین میزان خطا را در اندازه گیری دارند. این ظروف غالبا از شیشه بروسلیکات ساخته می شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند.

این ظرف ها معمولا دارای گواهی تایید بر اساس مقررات مربوط به استاندارد های معتبری مانند ASTM یا Din یا ISO از شرکت سازنده هستند.

ظروف مدرج مانند بالن ژوژه، مدرج، بورت و به طور کلی وسایل حجم برداری دقیق، از بوروسیلیکات کلاس A ساخته می شوند. شیشه هایی که به صورت روزمره استفاده می شوند نیاز به کالیبراسیون مجدد دارند. شیشه های بوروسیلیکات باید در فواصل ۱۰ ساله و سودالایم در فواصل ۵ ساله باید کالیبره شوند.


خرید شیشه آلات آزمایشگاهی 


کلاس B

شیشه های کلاس B چیزی حدود ۲ برابر ظروف شیشه ای کلاس A خطا دارند.

این ظروف برای کار هایی با دقت پایین تر ساخته می شوند و اغلب از جنس شیشه سودالایم ساخته می شوند.

کلاس AS

شیشه های کلاس AS دقتی مشابه کلاس  A دارند. این ظرف ها برای برای خارج شدن سریع تر مایعات در بورت ها پیپت ها است. به اصطلاح زمان تحویل آن ها کمتر است. مدت زمانی که برای خارج کردن یک ظرف از مایع طول می کشد را زمان تحویل می گویند. این زمان بستگی به کشش سطحی بین موکلول های مایع و شیشه دارد که عدد آن بر حسب ثانیه بر روی شیشه آلات آزمایشگاهی درج می شود.

 

کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس مقاومت در برابر مواد

میزان تاثیر پذیری شیشه آلات آزمایشگاهی در اثر تماس با محلول های قلیایی بررسی شده و بر این اساس کلاس بندی مختلفی، مطابق با جدول ۱ برای این ظرف ها تعیین شده است. در صورتی که شیشه آلات آزمایشگاهی برای نگهداری محلول های قلیایی مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است در معرض سایش قرار گیرند.

 

جدول ۱٫ کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی بر اساس مقاومت در برابر محلول‌های قلیایی
کلاسمشخصه ظرفمیزان کاهش جرم پس از ۳ ساعت تماس با محلول (mg/dm2)
A1تاثیرپذیری کمتا ۷۵
A2تاثیرپذیری متوسط۷۵ الی ۱۷۵
A3تاثیرپذیری بالابیش از ۱۷۵

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت: کلاس بندی شیشه آلات آزمایشگاهی , خرید شیشه الات آزمایشگاهی 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *