شیشه پیرکس بروسیلیکات

در این مقاله قصد داریم شما را با شیشه پیرکس و ویژگی های آن آشنا کنیم. شیشه بروسیلیکات (Borosilicate) یا شیشه پیرکس یک نوع شیشه سیلیکاتی است که اکسید بور آن بیش از ۴ درصد وزنی است. اکثر شیشه های آزمایشگاهی، خانگی و صنعتی از این نوع شیشه ساخته می شوند.


برای خرید محصولات آزمایشگاهی پیرکس کلیک کنید.


ویژگی های شیشه بروسیلیکات

یکی از مهمترین ویژگی این نوع شیشه ها، کم بودن ضریب انبساط حرارتی آن هاست.

این ویژگی باعث افزایش مقاومت این شیشه در برابر شوک حرارتی می شود. در نتیجه خطر شکستن در برابر سرد و گرم شدن بسیار کم است. مقاومت این شیشه ها نسبت به شیشه های سودالایم سه برابر بیشتر است. این نوع شیشه در تماس با مواد شیمیایی مقاومت کمتری دارد. بسیاری از ظروف آزمایشگاه و ظروف پخت و پز از این نوع ظروف ساخته می شوند.

از معایب ای شیشه ها می توان به گران تر بودن آنها نسبت به شیشه های قلیایی اشاره کرد. همچنین واکنش دهی در برابر برخی مواد مانند اسید هیدروفولیک، اسید فسفوریک و محلول های سوزش آور داغ و قوی. اسید هیدروفولیک قوی ترین تاثیر را بر روی شیشه بروسیلیکات می گذارد. اسید فسفوریک و محلول های سوزش آور تا زمانی که داغ نباشند مشکلی ایجاد نمیکنند.

کاربرد های شیشه پیرکس

از این شیشه ها در ساخت ظروف آزمایشگاهی از جمله بشر، ارلن و … استفاده می شود.

در سرنگ های از پیش پر شده و دارو های تزریقی کاربرد دارد.

در چراغ قوه های با کیفیت از لنز های بروسیلیکات استفاده می شود. همچنین در عدسی های نور شکن یا refractor از این نوع شیشه استفاده می شود.

در تلسکوپ های فضایی به دلیل ضریب انبساط پایین از این شیشه استفاده می شود.

همپنین ظروف پخت و پز، شیشه های داخل ماکروویو، هیتر های آکواریوم، دما سنج هایی در درجه حرارت بالا و آینه های عظیم از شیشه پیرکس استفاده می شود.

شیشه پیرکس

روش ساخت

مواد اولیه خام به را به حالت مذاب تبدیل می کنند و ترکیب می کنند. بسته به نوع کاربر فرآیند تولید متفاوت است، ولی به دو روش شناوری و ولو این شیشه ها تولید می شوند.

فرآیند شناوری:

در این فرآیند پس از ترکیب، مواد مذاب به صورت نواری شناور می شوند و بعد از عملیات حرارتی، قطعه قطعه می شوند.

فرآیند ولو (vello):

پس از ترکیب مواد مذاب، آنها را در محفظه ای که درآن فشار هوا وجود دارد رها میکنند. این محفظه در حال چرخش است و بسته به فشار هوا سرعت چرخش و مقدار مذاب متفاوت است. در این مرحله با توجه به نوع کاربرد، ضخامت تعیین می شود.

پس از تولید لوله به این روش و عملیات حرارتی، آن را قطعه قطعه می کنند.

[contact-us]


تاریخچه شیشه بروسیلیکات


پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت: شیشه پیرکس , شیشه بروسیلیکات , قیمت شیشه پیرکس , خرید شیشه پیرکس 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *