ارلن مایر

ارلن مایر، از مهمترین و پر کاربرد ترین ظروف آزمایشگاهی است که فرمی مخروطی شکل با گردن باریک دارد. این وسیله اولین بار توسط یک شیمی دان آلمانی به نام امیل ارلن مایر در سال ۱۸۰۶ طراحی شده است. جنس این ظرف از شیشه پیکرکس یا شیشه های بوروسیلیکاتی (مقاوم به حرارت) است که در ابعاد مختلف تولید می شوند. در ادامه این مقاله به معرفی ارلن مایر می پردازیم و کاربرد ها و ویژگی های آن را شرح می دهیم. همراه ما باشید.

ارلن مایر چیست؟

همانطور که گفتیم، ارلن یکی از پرکاربرد ترین وسایل آزمایشگاه است. این وسیله دارای کفی صاف، با بدنه مخروطی و یک دهانه استوانه شکل است. این ظروف می توانند مدرج یا ساده باشند. نوع مدرج آن برای جدا سازی بخش معنی از مایعات یا اندازه گیری تقریبی آن ها می باشد. نوع ساده نیز برای گرم کردن مایعات، مخلوط کردن و یا نگهداری حجم معینی از آن ها می باشد. این وسیله نسبت به بشر سرعت تبخیر کمتری دارد و می توان مایعات را به راحتی در آن چرخاند.

شیشه های پیکرس یا بوروسیلیکات، تحمل دارای تحمل دمایی بین  ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه را دارند. همچنین کفه تخت آن به ایستایی بیشتر آن کمک می کند و باعث می شود هرگز واژگون نشود.

انواع ارلن مایر

در طراحی ارلن مایر، بسته به کاربرد هایی که این وسیله دارد، تغییراتی ایجاد شده است که در ادامه مروری بر آن ها خواهیم داشت.

ارلن دهانه پهن

دهانه این ارلن از ارلن های معمولی پهن تر است و این موضوع موجب می شود ریختن نمونه در این مدل راحت تر از مدل های دیگر باشد. بنابر این، ارلن های دهانه پهن معمولا برای ذخیره مواد و نمونه ها مناسب هستند.

ارلن دهانه باریک

این مدل، به دلیل باریک بودن دهانه، برای جوشاندن و مخلوط کردن مواد آزمایشگاهی مناسب است. این ظروف به دلیل گردنه باریکی که دارند، مناسب چرخاندن و مخلوط کردن مواد، بدون خطر ریخته شدن هستند. همچنین این ارلن به دلیل دهانه باریکی که دارند، در هنگام جوشاندن نمونه، بخار های داغ در بخش بالایی فلاکس متمرکز می شوند و محلول کمتری از بین می رود.

تفاوت ارلن با بشر آزمایشگاهی 

ارلن خلاء

نوع دیگری از ارلن ها است که به گونه ای طراحی شده است که در یک سمت دهانه، یک خروجی برای اتصال به پمپ خلاء وجود دارد. ارلن خلاء جهت جداسازی مواد جامد و یا ناخالصی ها از فاز مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

ارلن روداژ

در این نوع، روی دهانه روداژ وجود دارد. روداژ موجب اتصال ارلن با دیگر اتصالات شیشه ای که روداژ یکسان دارند، می شود. به همین شکل کاربر یک ست مشخص برای کاربرد های خاص ایجاد می کند.

ارلن در پیچ دار

این نوع بیشتر برای کشت نمونه، نگهداری کشت ها میکروبی سلولی، نگهداری مواد و نمونه های فرار و آماده سازی کاربرد دارند.

[contact-us]

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

پانوشت: ارلن مایر، قیمت ارلن مایر ، مرکز خرید ارلن مایر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *