بالن آزمایشگاهی

بالن آزمایشگاهی (Laboratory flask) یکی از مهم ترین تجهیزات و شیشه آلات آزمایشگاهی است که برای حرارات دادن مواد و محلول های مایع در آزمایشگاه  از آن استفاده می شود.  این بالن ها از شیشه بوروسیلیکات که در برابر حرارت مقاوم هستند ساخته می شوند. مطالب منتشر شده در این مقاله در رابطه با کاربرد بالن آزمایشگاهی ، انواع آن و قیمت بالن آزمایشگاهی می باشد. در صورتی که قصد خرید این وسیله پر کاربرد را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این مورد را بدست اورید.

بالن ازمایشگاهی

بالن آزمایشگاهی چیست؟

بالن یا فلاسک آزمایشگاهی یکی از وسایل پرکاربرد و ضروری در آزمایشگاه است.

یک ظرف گلابی شکل که در سایز های مختلف و انواع مختلف ساخته می شوند. بالن ها دارای یک گردن نازک در قسمت بالا و یک حباب در قیمت پایین هستند.  همچنین یک خط برای مشخص کردن حجم در کنار خود دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت ارلن مایر با بالن


انواع بالن های آزمایشگاهی

به طور کلی بالن ها به سه دسته تقسیم می شوند که در ادمه انواع آن را شرح می دهیم.

بالن حجمی (volumetric flask)

بالن های حجمی، برای محلول سازی با غلظت مشخص، رقیق سازی و به حجم رساندن و نگه داشتن آن درجه حرارت مشخص کاربرد دارند. این نوع بالن در سایز های ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی لیتر تولید می شوند. نام دیگر بالن حجمی بالن ژوژه است.

این نوع بالن یک انتهای تخت با گردنی بلند و حبابی گلابی شکل دارد که ممکن است از شیشه یا پلاستیک ساخته شود.همچنین این بالن ها دقت بسیار بالایی دارند.در هنگام استفاده از بالن حجمی باید دقت داشته باشید که درِ آن کاملاً بسته باشد تا محلول نشت نکند. همچنین این بالن ها بسیار پرکاربرد و دقیق اند و خطای آنها ۰/۱% می باشد.

همچنین برای راحتی کار در هم زدن محلول و مواد، یک درپوش پلاستیکی برای این ابزار ساخته شده تا در صورت نیاز بتوان مواد درون آن را تکان داد و ترکیب کرد.

انواع بالن های حجمی:

  • بالن های حجمی پلاستیکی: برای ساخت محلول های مختلف با غلظت معین از این بالن ها استفاده می شود. این نوع بالن ها در دو صورت ساده و رنگی ساخته می‌شوند. از مدل رنگی برای نگهداری محلول های حساس به نور استفاده می شود.

از مزیت های این بالن ها می توان به نشکن بودن آن ها اشاره کرد.

  • بالن حجمی شیشه ای: از این نوع بالن به منظور ساخت محلول هایی با غلظت معین و نگهداری حجم دقیق از یک محصول استفاده می‌شود.

این نوع بالن ها به دو صورت ساده، شفاف و کهربایی ساخته می‌شود و معمولاً بی رنگ هستند. از بالن های ژوژه شیشه ایِ رنگی و کهربایی برای ترکیبات حساس به نور مانند نیترات نقره و ویتامین A استفاده میشود.

از مزیت های این نوع از بالن ها می توان به ضریب انبساط پایین آن اشاره کرد.

 

بالن ته صاف (flat bottom flask)

این نوع بالن نیز برای حرارت داد مایعات در آزمایشگاه کاربرد دارد. به دلیل صاف بودن ته بالن ، آن را مستقیما روی شعله قرار نمی دهیم. چرا که ممکن است در اثر متمرکز شدن گرما، بالن ترک بخورد. بنابر این هنگام گرم کردن، یک توری بین بالن و شعله قرار می گیرد.

بالن های ته صاف از جنس شیشه های بوروسلیکات ۳.۳ ساخته می‌شود و در برابر فشارها و اختلاف های دمایی و تنش ها مقاومت زیادی ندارند ولی در برابر حرارت زیاد غیر مستقیم حدود ۴۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت اند.

همچنین این بالن ها به دلیل صافی کفشان به راحتی روی سطوح قرار میگیرند و برای نگهداری و ترکیب مواد، گزینه مناسبی هستند.

از بالن ته صاف می توان به عنوان ترکیب کردن مایعات و تست های شیمیایی استفاده کرد. همچنین یکی دیگر از کاربردهای بالن ته صاف نگهداری مواد و مایعات در یخچال یا محل های دیگر است.

بالن آزمایشگاهی

 بالن ته گرد (Round bottom flask)

این نوع بالن برای تقطیر و گرم کردن مواد استفاده می شود. همانطور که گفته شد، به دلیل گرد بودن کف این بالن، می توانیم به صورت مستقیم آن را روی شعله قرار دهیم، ولی نمی توانیم آن را روی سطوح قرار دهیم و برای نگه داشتن آن به گیره احتیاج داریم. از دیگر ویژگی های این بالن، رسیدن یک نواخت حرارت به همه قسمت های آن است.

بالن ته گرد از جنس شیشه بوروسیلیکات ۳.۳ است.

این نوع بالن ها تحمل گرمایی به اندازه ۴۰۰ درجه سانتیگراد را دارا هستند ولی نمونه های تقلبی آن ها حداکثر ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد تحمل گرمایی دارند. سایزهای این بالن ها از ۵ میلیمتر تا ۲۰ میلیمتر است.

از ویژگی‌های دیگر این بالن ها می‌توان به شفافیت بالا، قابل استفاده در اتوکلاو و مقاوم در برابر اثرات شیمیایی اشاره کرد. همچنین از دیگر مصارف این بالن ها می توان از ذخیره محیط کشت، واکنش های شیمیایی و بالن تقطیر در تبخیر کننده چرخان یا تبخیر کننده دوار نام برد.

بالن ته گرد

 

بالن تقطیر چیست؟

یکی از لوازم آزمایشگاهی که برای جداسازی و تقطیر مایعات بر اساس اختلاف جوش آن ها استفاده می شود، بالن تقطیر می باشد. تقطیر از ساده ترین و معمول ترین روش ها برای جداسازی مایعات است.

این نوع بالن ها یک لوله کناری دارند و کاربرد آنها مانند ته گرد است یعنی برای گرم کردن و تقطیر مایعات به کار می‌روند.

کاربرد این لوله ی کناری، خروج مواد گازی است.

از کاربردهای دیگر بالن تقطیر می‌توان از تهیه آب مقطر، تهیه اتیلن، تهیه گازهای استیلن، هیدروژن، کلر، اکسید گوگرد و دی اکسید کربن، جدا کردن دو مایع با نقطه جوش متفاوت و … نام برد.

جنس این نوع بالن ها، شیشه های بروسیلیکات می باشد و تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد در برابر گرما مقاومت دارند.

بال تقطیر

بالن رداژدار یا سرسمباده ای (flask with standard taper joints):

جایگزینی مناسب برای یک محدوده وسیع از کاربردهای آزمایشگاهی می باشد. بالن روداژدار می تواند ته صاف یا ته گرد باشد. در واقع این بالنها از دوقسمت مجزا تشکیل شده اند که قابلیت وصل شدن به سایر اتصالات را دارد. این وسیله دارای گردنی کوتاه بوده که می تواند به اتصالاتی با سایزهای مختلف متصل شود.

بالن روداژدار ته گرد چون توانایی حرارت های بسیار بالا را دارد برای جوشاندن و تقطیر مایعات، تهیه و تعیین چگالی گازها استفاده می گردد.

این نوع بالون ها به دلیل سر سمباده ای شکلی که دارند، قابل اتصال درب برای بسته شدن را دارند و قابلیت اتصال با توجه به استانداردهای اتصال فراهم شده است.

بالن‌های رداژدار ته گرد، تحمل گرمایی بالایی دارند و برای جوشاندن و تقطیر مایعات و تهیه چگالی گاز مورد استفاده قرار می گیرند. شکل هندسی آن باعث گرمایش یکنواخت می شود و ضخامت دیواره آن بسیار مناسب است.

بالن‌های رداژدار ته صاف، نباید به صورت مستقیم بر روی شعله قرار بگیرند اما قابلیت ایستادن روی سطوح را دارند. بالن‌های رداژدار از جنس شیشه های بروسیلیکاتی هستند.

 

بالن روداژدار

 

فروشگاه تک پیرکس، عرضه کننده انواع بالن های شیشه ای، با بالا ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت. برای مشاهده محصولات اینجا کلیک کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت ها با همکاران ما در واحد روش تماس حاصل فرمایید.

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

 

[contact-us]

پانوشت:بالن روداژدار,بالن آزمایشگاهی,بالن ته گرد,بالن حجمی,بالن ژوژه,شیشه آلات آزمایشگاهی,شیشه بورت سلیکات,قیمت بالن آزمایشگاهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *