برای انجام دادن درست یک آزمایش، یک سری موارد از جمله وسایل آزمایشگاه خوب مورد نیاز است که ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

لوله آزمایشگاهی

استفاده مکرر از لوله آزمایشگاهی چه در آزمایشگاه های شیمی و چه در آزمایشگاه های بیوشیمی، این ظرف شیشه ای را جزء ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی قرار داده است. نوعی از ظروف شیشه ای آزمایشگاهی که با شکل استوانه ای ته گرد (U شکل( بعنوان لوازمی برای نگهداری، حرارت، جابجایی و انجام دیگر بررسی ها بر روی مایعات بکار برده میشود. این لوازم را که بدلیل تماس مستقیم با حرارت عموما ته گرد می سازند، درون جای لوله آزمایشگاهی (رک آزمایشگاهی) نگهداری می نمایند.

لیست لوازم آزمایشگاهی: بیشتر بخوانید

بالن

بالن آزمایشگاهی را هم میتوان به نوعی، از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در آزمایشگاه بشناسیم. شکل و فرم ظاهری این لوازم آزمایشگاهی (در انواع بالن ته گرد، بالن حجمی) به گونه ای است که استفاده از آن را برای حل نمودن مایعات، گرم کردن و حتی نگهداری مناسب کرده است. برای داشتن یک آزمایشگاه خوب وجود بالن لازم می باشد.

بشر

رایج ترین و ضروری ترین عنوان شیشه آلات آزمایشگاهی را میتوان به بشر اختصاص دهیم. این تجهیزات آزمایشگاهی که دارای شکلی مشابه با لیوان می باشد، با مدرج شدن بر روی بدنه در حجم های مشخص، برای انتقال، نگهداری و مخلوط کردن حجم مشخصی از مایعات و محلول استفاده می شود. کاربرد این لوازم آزمایشگاهی به قدری است که در ابعاد مختلف و در جنس های شیشه و حتی پلاستیک تولید و ساخته می شود.

 

پلیت

مورد نیاز بودن استفاده از پلیت آزمایشگاهی (پتری دیش)  در انواع آزمایشگاه های میکروبیولوژی، شیمی و زیست شناسی است که این وسیله را به یکی از ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی تبدیل کرده است. وسیله ای که کاربرد آن در نگهداری و کشت نمونه های سلولی و میکروبی مشهود است.

پیپت و بورت آزمایشگاهی

هر دو این تجهیزات آزمایشگاهی که با درجه بندی هایی بر روی بدنه خود قابل استفاده برای اندازه گیری و انتقال حجم معین و دقیقی از مایعات شده اند، توانسته اند در جایگاه لوازم ضروری و مورد نیاز در آزمایشگاه ها جای گیرند. بورت آزمایشگاهی عملکردی مشابه پیپت آزمایشگاهی دارد با این تفاوت که تعبیه یک شیر بر روی بورت استوانه ای شکل، دقت کار را برای انتقال و اندازه گیری مایعات بالاتر برده است.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

از تجهیزات ایمنی که وجودشان را در همه محیط های آزمایشگاهی، علی الخصوص آزمایشگاه های کار با مواد شیمیایی و اسیدی، الزامی شده است، دوش و چشم شوی آزمایشگاهی می باشد. این تجهیزات آزمایشگاهی ضروری در صورت رخداد حوادث ناگوار برای چشم و دستان کارکنان، تا حدودی مانع از وارد شدن خطرات جدی به آنها میشود.

هودهای آزمایشگاهی

جدا از تعبیه دستگاه های آزمایشگاهی خصوصی که مختص به حوزه فعالیتی خاصی می باشد، برخی از دستگاه های عمومی همانند هود آزمایشگاهی بهتر است در تمامی آزمایشگاه ها نصب شوند. هود آزمایشگاهی که از سلامت و ایمنی کارکنان در مقابل خطرات کاری حفاظت میکند، در دسته بندی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی نیز قرار می گیرد. تجهیزاتی که با تولید در انواع مختلف هود شیمیایی، هود بازویی، هود کانوپی، هود میکروبی و… استفاده از هرکدام را در آزمایشگاه های خاصی مطلوب کرده.

اتوکلاو آزمایشگاهی

در تماس بودن تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی با مواد شیمیایی و دیگر مواد خطرناک، استریل و پاک سازی این لوازم را از هرگونه آلودگی نیازمند استفاده از دستگاه اتوکلاو کرده است. در واقع اتوکلاو از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری می باشد که در محفظه ای کاملا ایزوله و با فشار بخار آب، فرآیند مربوط به استریلیزاسیون لوازم آزمایشگاهی را به پیش می برد.

انکوباتور آزمایشگاهی

در آزمایشگاه هایی که بر روی نمونه های سلولی به تحقیق و بررسی می پردازند، وجود دستگاه انکوباتور ضروری می باشد. انکوباتور از جمله تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که با فراهم کردن شرایط مناسب (تنظیم رطوبت، دما، اکسیژن و…)، امکان رشد و کشت را برای نمونه های سلولی فراهم می کند.

Phمتر آزمایشگاهی

در آزمایش بر روی ترکیبات و محلول های یونی به منظور اندازه گیری میزان یون های هیدروژن H موجود در محلول ها، PH متر کاربرد دارد. بنابراین پی اچ متر از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد است که با نمایش اطلاعات عددی، بر حسب تعداد یون هیدروژن، اسیدی یا باز بودن محلول را مشخص می کند.

تنها نمی توان برای خرید و انتخاب ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی به این اسامی نامبرده شده اکتفا نمود. کمک و راهنمایی گرفتن از مشاوران متخصص در حوزه فروش محصولات آزمایشگاهی، بی شک در خرید اصلی ترین و مورد نیازترین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی موثر خواهد بود.

ظروف آزمایشگاهی

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *