هر گونه لوازم و وسایلی که نقش عمده ای در پیشبرد فعالیت های آزمایشگاهی دارند، در زمره تجهیزات آزمایشگاهی ضروری قرار میگیرند. تجهیزاتی که عدم وجود آنها در فضا می تواند سبب مختل شدن کار و حتی به خطر افتادن جان کارکنان شود. همین امر باعث شده تا انتخاب مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی، به اصلی ترین دغدغه راه اندازی و شروع کار در آزمایشگاه مبدل شود.

مسئله ای که متخصصان و کارمندان فعال در این حوزه را به آشنایی با لیستی از ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، برای انجام فرآیندها نیازمند کرده است.

بدیهی است که مجموعه لوازم آزمایشگاهی شامل لیست جامعی از تجهیزات می شود؛ ولی از این میان، وجود برخی از این لوازم در آزمایشگاه نسبت به سایر تجهیزات الزامی و ضروری هستند. لوازمی که در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم را می توان به نوعی از اصلی ترین تجهیزات  قلمداد کرد.

مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی

دسته بندی مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی
بسته به نیازمندی محیط های آزمایشی، تجهیزات آزمایشگاهی را می‌توان به ۶ دسته تقسیم بندی کرد. سکوبندی آزمایشگاهی، ظروف شیشه ای، لوازم اندازه گیری، دستگاه های آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی و لوازم ساده آزمایشگاهی، همگی جزئی از دسته بندی تجهیزات ضروری آزمایشگاه تلقی می شوند. لوازمی که بهتر است با اطمینان از کیفیت و مرغوبیت خریداری شوند. فروشگاه تک پیرکس با به فروش رساندن تمامی محصولات ، با کیفیت ترین لوازم را از بهترین برندها در اختیار کاربران قرار میدهند.

سکوبندی آزمایشگاهی
اولین گام برای ساخت یک محیط آزمایشگاهی کاملا ایمن و کاربردی، نصب و استفاده از سکوبندی آزمایشگاهی میباشد. سکوبندی هایی تشکیل شده از کابینت، میز، سینک آزمایشگاهی و… که امکان انجام فعالیت ها را در محیط میسر می کند.

شیشه آلات آزمایشگاهی
مخاطره آمیز بودن محیط های آزمایشگاهی است که انجام آزمایش ها را به استفاده از ظروف شیشه ای مقاوم روی آورده است. ظروف شیشه ای آزمایشگاهی که در اشکال مختلف و کاربری های متنوع در دسترس کارکنان آزمایشگاهی قرار میگیرد.

لوازم اندازه گیری
دستیابی به نتایج دقیق، توسط لوازم آزمایشگاهی با دقت بالا که مختص به کار اندازه گیری هستند، صورت می گیرد. لوازمی از قبیل پیپت، بورت، استوانه مدرج و… که به نوعی از تجهیزات پرکاربرد و ضروری محسوب می شوند.

دستگاه های آزمایشگاهی
درست است که بخش عمده فعالیت ها در آزمایشگاه با کمک نیروی انسانی و توسط لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی ساده تر صورت میگیرد، ولی در برخی از آزمایش ها به جهت خطرناک بودن شرایط، استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی عمومی و یا تخصصی الزامی میشود. دستگاه هایی همچون انکوباتور، هات پلیت، آون آزمایشگاهی، اتوکلاو، PH متر و…

تجهیزات ایمنی
توجه به حفظ سلامت کارکنان موضوعی است که پیش از هر چیزی باید در اولویت قرار گیرد. به همین جهت است که ایمنی برای کارمندان نظیر عینک، لباس مخصوص، دستکش، دوش و چشم شوی آزمایشگاه و… در لیست ضروری ترین لوازم آزمایشگاهی جای میگیرند.

نکات ایمنی مخصوص آزمایشگاه

لوازم ساده آزمایشگاهی
جز این موارد، شاید وجود برخی لوازم آزمایشگاهی همانند قیف، هاون چینی، چراغ الکلی و یا گازی، دماسنج، همزن شیشه ای و… برای انجام آزمایش، در نگاه اول مورد نیاز به نظر نرسد؛ اما قطعا استفاده از آنها در محیط های آزمایشگاهی ضروری و لازم می باشد.

پاسخ به متداول ترین سوال ها

[wp-faq-schema accordion=1]

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *